La premier semaine - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Imke Visser - WaarBenJij.nu La premier semaine - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Imke Visser - WaarBenJij.nu

La premier semaine

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

13 Januari 2015 | Frankrijk, Parijs

Onze eerste week zit erop! En wat ging die toch eigenlijk snel. Deze hele week stond in het teken van wennen, settelen, ontdekken en nieuwe indrukken. Zoals ik in de eerdere blog heb verteld, zijn we dinsdag voor het eerst naar onze stageplek geweest. Woensdag waren we vrij en zijn we een middagje het centrum in geweest. Natuurlijk betekent dat geen internet en daarom schrokken we ons rot toen we thuis alle bezorgde en verontruste berichtjes van het thuisfront lazen. Ons van geen kwaad bewust mopperden we tegen elkaar over alle berichtjes. Al snel bleek dat het niet geheel onterecht was, we hoorden het nieuws van de aanslag in Parijs. Zoals ik al tegen velen van jullie heb verteld, wij hebben heel weinig meegekregen van deze vreselijke daad. Op straat was er weinig te merken, dat komt natuurlijk ook omdat wij de taal niet spreken en het nieuws niet kunnen volgen, het enige opvallende was dat er een wat meer politie op de been was rond de belangrijke overheidsgebouwen en de metrostations. Nadat we het Nederlandse journaal terug hebben gekeken begrepen we al jullie ophef. De volgende dag hadden we gewoon stage en opnieuw was er weinig te merken van de impact die de aanslag onomstotelijk heeft gehad. Om 12.00 hebben we keurig een minuut stilte gehouden en verder hielden we ons bezig met ons onderzoek, met af en toe een korte update over wat er gebeurde. Al snel kwam het nieuws over de gijzeling naar buiten en opnieuw werden we overladen met berichtjes met de vraag of we nog leefden en alles goed ging. Wat een lieve familie en vrienden heb ik toch, iedereen zo bezorgd! Vrijdag opnieuw een stage dag en ’s avonds zijn we lekker Franse wijntjes gaan drinken op het terras. Frankrijk wijnland dachten wij, dus dat wordt lekker goedkoop genieten van de beste wijn! Helaas bleek dit niet helemaal waar, je betaalt hier voor een drankje op het terras toch al gauw 5 euro, en of je dan wijn, thee, water of cola drinkt, maakt niet veel uit, het is hier gewoon wat duurder. Keer op keer verbazen wij ons weer over alle Fransen die, het lijkt wel de hele dag, vertoefen in restaurantjes en op terrasjes, hoe kunnen ze dat in hemelsnaam allemaal betalen? Via via kwamen we erachter dat de Fransen pas aan het einde van het jaar in een keer alle belasting moeten betalen en de rest van het jaar dus lekker kunnen genieten van de extra centjes elke maand.

Op stagegebied gaat het tot nu toe allemaal erg goed, we zijn nog in de voorbereidende fase dus houden ons vooral bezig met het uitpluizen van de dataset, onderzoeken of onze voorstellen ook echt uitgevoerd kunnen worden, literatuur zoeken, conceptuele modellen maken, analyses uitvoeren en opnieuw voorstellen schrijven. Hierbij ontvangen we gelukkig erg goede begeleiding en we hebben ongeveer twee keer per week een meeting waarbij het tot nu toe gedane wordt besproken.

Zaterdag konden we genieten van het weekend, en dat was voor ons niet uren uitslapen maar gewoon om 9.00 voor het Louvre staan, op naar de Mona Lisa! Dit bleek een redelijke teleurstelling, het is een klein schilderij en echt mooi vond ik het nou ook niet. Ik heb meer genoten van alle kollosale schilderijen in dit prachtige museum. Het is veel te groot om alles in een keer te bekijken, dus ik denk dat wij aanstaande zaterdag weer braaf om 9.00 voor de deur zullen staan. Die middag ben ik gaan lunchen met Veronie, een vriendinnetje uit Nederland dat voor een jaar in Parijs verblijft als au-pair. Zo leuk om toch een bekende te kunnen zien in deze enorm grote en indrukwekkende stad. Nadat ze me flink had bijgespijkerd over alle Franse gewoonten, gebruiken en gebreken spraken we af die avond samen op stap te gaan om alle kaasjes, stokbroden en croissantjes eraf te dansen. Het was een leuke avond waarbij we vooral onze ogen uitkeken en genoten van het andere uitgaansleven, geen meezingliedjes of lekkere beats, maar Franstalige rap met vreemde klanken. Achja, je moet er aan wennen en uiteindelijk moet je het feestje zelf maken, dus dat hebben we ook gedaan! Helaas reed de metro niet meer op het moment dat wij het wel hadden gezien, en aangezien we het bussysteem niet helemaal hadden uitgezocht, zat er niks anders op dan op onze hakjes naar huis lopen. Misschien was dat nog wel het grootste feestje, klagend, jammerend en lachend anderhalf uur naar huis lopen, geen activiteit die we wekelijks zullen uitvoeren.

Zondag hebben we de hele dag lekker geluierd en het nieuws gevolgd met betrekking tot de enorme mars in het centrum van de Parijs. Een beetje bang voor de grote menigte en niet goed wetend wat we daar moesten doen, hebben we besloten niet mee te lopen of te gaan kijken. Die avond hebben we een stuk gewandeld en ons verbaasd over hoe mooi Parijs is in het avondlicht! De Eiffeltoren werd gesierd door een prachtige lichtshow, overal zijn mooie en kleine lichtjes te zien, de stad wordt rond de klok van zes uur veranderd in een lichtgevend en warm centrum.

Maandag begon de werkweek weer, en op het programma stond onze eerste wekelijkse meeting waarbij we onze onderzoeksplannen zouden presenteren. Ijverig als we zijn, stonden we keurig om 10.00 klaar met onze powerpoints en presentatietekst, toen bleek dat onze begeleidster liever even rustig wilde opstarten. Geen probleem, konden wij ons nog even voorbereiden op een uiteindelijk 4 uur durend gesprek waarin alle mogelijkheden, problemen en tricks and trucs werden besproken. Die avond heb ik een stuk hardgelopen, en wat voelde ik me enorm vereerd en tof toen ik onder de verlichte Eiffeltoren door rende, het is toch wel echt een prachtige kans die wij hebben gekregen en daar moeten we maar flink van genieten!

  • 13 Januari 2015 - 22:56

    Jetty:

    Hoi Imke,

    Mooi verslag en goed om te horen dat jullie dagelijkse leven gewoon doorgaat en ook blij dat je niet naar die enorme demonstratie bent gegaan. Wij horen hier al het nieuws de hele dag. Verschrikkelijk, gelukkig lijkt iedereen het hoofd wel koel te houden. Ik hoorde net een journalist die in Parijs woont zeggen dat de sfeer in Parijs erop vooruit was gegaan, dat mensen meer hartelijk naar elkaar zijn.
    wel geweldig he dat je nu op zo n centrale plek in Parijs woont, ik ben gewoon jaloers hoor. Geniet er lekker van, hoe is het met je dieet met al die heerlijke kaasjes en hoe slaapt de keuken. Tot gauw weer, welterusten.

  • 14 Januari 2015 - 08:55

    Tessa VH:

    Beste Imke

    Ik vond het zeer aangenaam om uw ervaringen van in Frankrijk te lezen.
    Ik ben Tessa, zit in het 5de middelbaar humane wetenschappen in een school in België.
    Wij krijgen hier het vak 'Europa' en moeten opdrachten maken over (wat had je nu gedacht) alles wat te maken heeft met Europa.
    Mijn opdracht bestaat eruit om studenten te interviewen die naar buitenland gaan om te studeren/stage volgen.
    Ik zou u hierbij willen vragen of u zou willen antwoorden op maximum 10 vragen, die mij wat meer vertellen over uw ervaring in Frankrijk.

    Zou u uw e-mail, facebook of skype willen achterlaten, zodat ik u daarop kan contacteren?
    U mag me ook zelf een mailtje sturen als u uw persoonlijke gegevens niet wil achterlaten.

    Ik moet deze opdracht echt volbrengen, en uw medewerking zou mijn punten alweer een beetje meer omhoog helpen.
    Geniet nog van de tijd daar in Frankrijk!

    Alvast bedankt,
    Tessa.

  • 14 Januari 2015 - 19:28

    Monique:

    Ha die immi!

    Mooi verhaal weer. Hier alles goed . Zitten heerlijk op de nieuwe bank jouw verhalen te lezen. Geniet ervan en veel succes !


  • 15 Januari 2015 - 10:45

    Oma Loes:

    dag imke,

    het is vandaag 15 januari. wat een verslag heb je al geschreven. leuk om zo op de hoogte te blijven.
    je maakt weer heel wat mee. ook goed om te horen dat jullie het goed maken na het roerige weekend
    hier gaat alles goed. opa hersteld van een blaas ontsteking. de familiefoto hangt goed op de plaats van
    de andere fotos. gisteravond was iris hier met een gebroken teen. heeft hier huiswerk gemaakt en
    lekker gegeten. vanmiddag komt Nanne hier poetsen. verder alles z'n gangetje imke geniet in parijs .
    succes met de studie. tot de volgende keer . knuffel van opa jan en oma loes.


  • 15 Januari 2015 - 15:08

    Elly:

    Hoi Imke,
    Leuke verhalen al weer. En ook ik vond de Mona Lisa niet zo spannend. Het verhaal dat de vrouw een slecht gebit zou hebben vond ik heel aannemelijk toen ik het portret zag.
    Het gezeul met de koffers door Parijs had ik wel willen zien.
    Eergisteren met je moeder naar het Valkhof museum geweest. De moeite waard. Gelukkig hoefden wij niet met de metro naar huis maar nadat wij het kaartje van de parkeergarage hadden betaald en wij met de auto richting uitgang reden hadden wij het kaartje niet bij ons. Er bestaan nog steeds eerlijke mensen en ons kaartje lag boven op de betaalautomaat (eenmaal bij de slagboom ging deze omhoog zonder dat we gebruik hoefden te maken van het kaartje. Maar dat konden we van tevoren ook niet weten).
    Geniet van Parijs en succes met de opdracht.

  • 16 Januari 2015 - 21:37

    Ellen Beijers:

    ha pimmie,
    hier alles goed, gebroken teen Iris geneest snel, profielwerkstuk door Renee ingeleverd over de communicatie tussen leerlingen en leraren, volgende week presentatie er van, komende weken meerdere open dagen voor vervolgopleidigen Amber druk doende met profiel kiezen.
    Was me een weekje wel zeg met al dat nieuws dat we hier te horen kregen over Parijs.
    Super profielfoto met de selfiestok en eiffeltoren erop dat zijn nog eens afspraken die je nakomt!
    im, geniet van wederom allemaal nieuwe dingen, indrukken, mensen en gewoontes en groetjes vanuit ook koude nederland!


  • 16 Januari 2015 - 22:48

    Iris:

    He Im,

    Ik kreeg net te horen van mam dat je weer 'n blog schrijft. Ik ben meteen gaan lezen, want ik vond jullie blog van Suriname ontzettend leuk om te lezen. Dit blog bewijst dat je je schrijfvaardigheid niet verloren bent, want wat schrijf je leuk! Ik heb het filmpje over je appartement aan opa en oma laten zien en ze vonden het heel erg leuk om te zien. Goed om te zien dat de selfiestok bevalt, de foto's en het filmpje waren erg leuk. Ik wens je nog veel plezier en succes en zet 'm op met je scriptie!

    Liefs,

    Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2015

Au revoir!

19 Februari 2015

YOLO

11 Februari 2015

Il y a longtemps

01 Februari 2015

Coucou!

18 Januari 2015

Agriculteur cherche femme
Imke

Bonjour! Was ik weer, dit keer niet vanuit het zonnige Suriname of Curacao, maar vanuit het (nu nog) koude Parijs! Hier kunnen jullie lezen wat ik hier allemaal beleef, welke blunders ik maak, hoe hard we aan het werk zijn en welke kroegen, restaurants en winkels een must-see zijn!

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 4640

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: